
Andere informatie en diensten van de overheid: belgium.beBelgium logo

1 Personen van vreemde nationaliteit die over een geldige kaart of een geldig verblijfsdocument beschikken

De verschillen tussen de geslachten zijn erg klein onder personen van vreemde nationaliteit die over een geldig verblijfsdocument beschikken. De percentages vrouwen en mannen zijn vrijwel gelijk, met een zeer kleine meerderheid van mannen onder de personen die uit de EU komen (51,1% in 2024) en van vrouwen onder de personen die niet uit de EU komen (51,7%).

2 Eerste kaarten of verblijfsdocumenten die afgegeven werden aan personen van vreemde nationaliteit

De verschillen tussen mannen en vrouwen op het vlak van de eerste afgegeven kaarten of verblijfsdocumenten blijven over het algemeen klein. Ze verschillen licht per nationaliteit.

  • Personen uit de EU: mannen zijn sinds 2016 in de lichte meerderheid (ongeveer 53%).
  • Personen van buiten de EU: vrouwen zijn sinds 2017 in de lichte meerderheid (ongeveer 51%), met een duidelijke piek in 2022 gelinkt aan de Oekraïnecrisis en de invoering van de tijdelijke bescherming.

3 Visumaanvragen

De uitsplitsing naar geslacht verschilt naargelang het type visum dat wordt aangevraagd.

  • Visum C (verblijf van maximaal 90 dagen): mannen zijn duidelijk in de meerderheid onder de aanvragers (58,3% in 2024).
  • Visum D (verblijf van meer dan 90 dagen): vrouwen zijn licht in de meerderheid (53,6%).
  • Visum A (luchthaventransit): het aantal aanvragen is zeer beperkt.

4 Positieve en negatieve beslissingen

Over het algemeen hebben mannen iets meer kans op een positieve beslissing over hun visumaanvraag (79,9% in 2024) dan vrouwen (76,6%).

  • Visum C (verblijf van maximaal 90 dagen): mannen hebben iets meer kans op een positieve beslissing (79,3%) dan vrouwen (75,3%).
  • Visum D (verblijf van meer dan 90 dagen): de trend is vergelijkbaar (82,5% positieve beslissingen voor mannen en 80,6% voor vrouwen).
  • Visum A (luchthaventransit): het aantal genomen beslissingen is zeer beperkt.

5 Gezinshereniging



Wettelijk kader

Gezinshereniging wordt geregeld door artikels 10/10bis (aanvraag tot gezinshereniging met een onderdaan van een derde land), 40bis (aanvraag tot gezinshereniging met een onderdaan van een land van de Europese Unie of met een Belg die zijn recht op vrij verkeer heeft uitgeoefend) en 40ter (aanvraag tot gezinshereniging met een Belg die geen gebruik maakte van zijn recht van vrij verkeer) van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.

Volgens die wet hebben bepaalde vreemdelingen die gezinsleden zijn van een Belg of van een vreemdeling die legaal in België verblijft, het recht om in België in gezinshereniging te komen wonen.

Het recht op gezinshereniging wordt toegekend als de betrokken personen met bewijsstukken aantonen dat aan de voorwaarden is voldaan. Deze hangen voornamelijk af van de nationaliteit, de leeftijd en de verblijfsstatus in België van de persoon die recht geeft op gezinshereniging (beperkt of onbeperkt verblijf, begunstigde van een internationale beschermingsstatus enz.), en van de familieband (huwelijk, partnerschap of afstamming). Er gelden ook voorwaarden met betrekking tot het inkomen van de persoon en diens verblijf in België.

In de regel wordt de beslissing om het recht op gezinshereniging al dan niet te erkennen genomen door de Dienst Vreemdelingenzaken.

Wanneer het recht op gezinshereniging wordt erkend (positieve beslissing), ontvangt de aanvrager een visum D en/of een verblijfstitel.

Als we alle familierelaties en alle nationaliteiten samen nemen, vertegenwoordigen vrouwen 56% van de mensen die hun eerste kaart voor vreemdelingen of verblijfsdocument hebben gekregen in het kader van gezinshereniging.

Ze zijn vooral oververtegenwoordigd bij mensen die zich bij hun huwelijkspartner voegen (77% in 2024) en, in mindere mate, bij mensen die zich bij hun kind voegen (54% in 2024).

6 Aanvragen voor een gecombineerde vergunning



Wettelijk kader

De algemene regel is dat onderdanen van een derde land die in België willen werken een toelating tot arbeid moeten aanvragen bij het bevoegde Gewest (aanvraag voor een gecombineerde vergunning). Deze aanvraag voor een arbeidsvergunning geldt als een aanvraag voor een machtiging tot verblijf. Ze moet door de werkgever worden ingediend via het unieke loket.

De Dienst Vreemdelingenzaken en het Gewest behandelen gezamenlijk de aanvraag. Als de aanvraag wordt aanvaard, krijgt de aanvrager een gecombineerde vergunning waarmee die langer dan 90 dagen in België mag werken en verblijven.

Mannen zijn in de meerderheid onder de mensen die een gecombineerde vergunning aanvragen. Zij vertegenwoordigen 76,4% van de aanvragen in 2024.

1Personen van vreemde nationaliteit die over een geldige kaart of een geldig verblijfsdocument beschikken2Eerste kaarten of verblijfsdocumenten die afgegeven werden aan personen van vreemde nationaliteit3Visumaanvragen4Positieve en negatieve beslissingen5Gezinshereniging6Aanvragen voor een gecombineerde vergunning

Verken andere subthema's

Bekijk ook de andere pagina's over dit thema voor een completer beeld.

4 grafieken

Internationale bescherming en tijdelijke bescherming

66,5% - mannen onder de verzoekers om internationale bescherming

66,5%

mannen onder de verzoekers om internationale bescherming

'20'21'22'23'24
Openen

2 grafieken

NBMV en slachtoffers van mensenhandel en mensensmokkel

86,1% - mannen onder de verzoekers om internationale bescherming die verklaren NBMV te zijn

86,1%

mannen onder de verzoekers om internationale bescherming die verklaren NBMV te zijn

Openen

3 grafieken

Verwijderingen

77,2% - mannen onder de personen die een terugkeerbeslissing hebben ontvangen

77,2%

mannen onder de personen die een terugkeerbeslissing hebben ontvangen

'20'21'22'23'24
Openen
NieuwsOver onsFAQNuttige links

Contact

  • Contactformulier
  • igvm.be
  • genderstat@igvm.be
  • 02 233 44 00
  • Victor Hortaplein 40 1060 Brussel


Ontdek de thema's

  • Bevolking
  • Betaalde arbeid
  • Tijdsbesteding en balans werk-privé
  • Inkomen
  • Sociale zekerheid
  • Maatschappelijke integratie en armoede
  • Vertegenwoordiging en besluitvorming
  • Gezondheid
  • Gendergerelateerd geweld
  • Criminaliteit en veiligheid
  • Discriminatie
  • Mobiliteit
  • Digitale technologie
  • Asiel en migratie
  • Transgender, non-binaire & intersekse personen
  • Bevoegdheden van de deelstaten
  • © 2025 GenderStat.be
  • Contactformulier
  • Privacy en gebruiksvoorwaarden
  • Cookie instellingen
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Created by Bits of Love